Vad är folsyra?

Folat och folsyra är olika former av samma B-vitamin. Folat finns naturligt i mat, medan folsyra är framställt för användning i kosttillskott och lättare för kroppen att ta upp när tillskott behövs.

I Sverige förekommer inte folsyra-berikning av spannmål. De bästa naturliga källorna till folat är lever, mörkgröna bladgrönsaker och olika slag av kål, bönor, kikärter, linser, frukt och bär. Även fullkornsprodukter, filmjölk och yoghurt innehåller förhållandevis mycket folat. Folsyra förstörs lätt vid långvarig eller upprepad uppvärmning av mat och är känsligt för syre, ljus och värme.

Om man äter minst 500 gram baljväxter, frukt och grönsaker varje dag som innehåller mycket folat, och väljer fullkornsprodukter får man normalt i sig tillräckligt mycket folat.

Folat, eller folsyra, är nödvändigt för cellernas ämnesomsättning och för bildningen av röda blodkroppar.

Folsyra bidrar även till ett normalt fungerande immunförsvar, normal blodbildning och homocystein- ämnesomsättning, normal psykologisk funktion och till en minskning av trötthet och utmattning.

Folat eller folsyra är nödvändigt för att fostret ska utvecklas normalt under graviditeten. Många får i dag i sig för lite folat från maten och genom att ta folsyratillskott i god tid före graviditeten kan man minska risken för fosterskador (ryggmärgsbråck).

Eftersom inte alla graviditeter är planerade rekommenderas alla som kan tänkas bli gravida att ta folsyratillskott.

Kosttillskott bör inte användas som alternativ till en varierad kost. Rådfråga alltid din läkare eller barnmorska om du är osäker på effekten, speciellt i kombination med andra behandlingar.